… The situation on the church provokes a riot on the streets …

El ángel exterminador (1962)

 

El ángel exterminador ("The exterminating angel") is the second of the three movies that were produced by Luis Buñuel, starring Silvia Pinal, and produced by her husband Gustavo Alatriste. It was produced after the success of Viridiana.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/El_%C3%81ngel_exterminador

 

 

 

El ángel exterminador

From Wikipedia, the free encyclopedia

(Redirected from El Ángel exterminador)

Jump to: navigation, search

El ángel exterminador

 

El ángel exterminador poster

Directed by     Luis Buñuel

Produced by    Gustavo Alatriste

Written by       Luis Buñuel – Luis Alcoriza

Starring           Silvia Pinal – Enrique Rambal

Distributed by Gustavo Alatriste

Release date(s)           1962

Running time   93 min.

Language         Spanish

Budget            

IMDb profile

 

El ángel exterminador ("The exterminating angel") is the second of the three movies that were produced by Luis Buñuel, starring Silvia Pinal, and produced by her husband Gustavo Alatriste. It was produced after the success of Viridiana.

 

It is considered by the Mexican film critics as the 16th best film of the Mexican cinema and one of the best 1000 films by the New York Times.

 

 

 

Plot

 

During a formal dinner party at the home of Señor Nobile and his wife, Lucia, the servants unaccountably leave their posts until only the major-domo is left. After dinner, the guests adjourn to the music room where one of the women plays a piano sonata. Later, instead of leaving, the guests remove their jackets, loosen their gowns, and settle down for the night. By morning it is apparent that for some inexplicable reason, they are trapped in the room. Days pass, and their plight intensifies; they become quarrelsome, hostile, and hysterical. One of the guests, Russell, dies and his body is placed in a large cupboard; Béatriz and Eduardo, a young couple about to be married, lock themselves in a closet and commit suicide; a sheep is slaughtered and roasted on a fire made from floorboards; the host gives his secret supply of morphine to Leonora, whose physician, another guest, reveals to others that she is dying of cancer, but the drugs are stolen by Francisco and Juana, an incestuous brother and sister; and Ana, a practitioner of witchcraft, invokes the demons of hell while lapsing into feverish hallucinations. Eventually, Raúl suggests that Nobile is responsible for their predicament and that he must be sacrificed. As Nobile offers to take his own life, Letitia sees that they are all in the same positions as when their plight began. Obeying her instructions, they retrace their conversation and movements and discover that they are free to leave the room. To celebrate their salvation, the guests attend mass at the cathedral. When the service is over, they find that they, along with the priest and the entire congregation, are once again trapped. The situation on the church provokes a riot on the streets and the military apparently take over the town.

 

 

 

http://cinemexicano.mty.itesm.mx/peliculas/exterminador.html

 

 

 

El ángel exterminador (1962)

 

México Blanco y Negro

Lugar dentro de las 100 mejores películas del cine mexicano: 16

 

 

           

 

 

Sinopsis:

Al finalizar una cena en la mansión de los Nóbile, un grupo de burgueses descubre que una razón inexplicable les impide salir del lugar. Al transcurrir los días, la cortesía inicial de los invitados se transforma en el más primitivo instinto por la supervivencia.

 

Comentario:

Tras el éxito internacional alcanzado por Viridiana (1961) la mancuerna Alatriste-Buñuel emprendió un nuevo proyecto basado en un guión escrito por Buñuel y Luis Alcoriza. "El punto de partida era una historia que se me había ocurrido hacia 1940, en Nueva York, en la que un grupo de invitados a una cena elegante se veía obligado a permanecer en la mansión, sin que hubiese una explicación lógica de por medio."

 

El título original de "Los náufragos de la calle Providencia" fue modificado gracias a una obra teatral que nunca se escribió. "Durante el rodaje de «Viridiana» me encontré con el escritor José Bergamín, quien me dijo que se proponía escribir una obra de teatro con el título de «El ángel exterminador». Yo le dije que era un título magnífico y que si iba por la calle y lo veía anunciado, entraría a ver el espectáculo. Como Bergamín jamás escribió la obra, le escribí pidiéndole los derechos del título. Me respondió que no necesitaba pedírselos, puesto que esas palabras aparecían en el Apocalipsis."

 

A diferencia de Viridiana, el presupuesto con el que contaba Alatriste para financiar El ángel exterminador era muy limitado. "Lo ideal, desde luego, hubiera sido hacerla en Inglaterra, en un lugar donde verdaderamente existe un estilo de alta sociedad. Pero, en cambio, con Alatriste tuve toda la libertad del mundo."

 

La película presenta uno de los temas favoritos de Buñuel: el de las repeticiones. "Creo haber sido el primero en emplearlas en el cine. La entrada de los invitados en la lujosa mansión de los Nóbile y la subida por la escalera al piso superior la repetí dos veces consecutivas, sin otra variación que una toma en picado y otra en contrapicado. Cuando terminó de hacerse la copia, el fotógrafo Gabriel Figueroa vino a verme alarmado y me dijo «Oiga usted, la copia no está bien, una escena se repite.» Le dije: «Pero Gabriel, el montaje lo hago siempre yo mismo. Además usted filmaba conmigo y sabe que en la repetición usamos otro encuadre. Es una repetición voluntaria…» «Ah, ya veo», dijo, pero en verdad estaba asustado."

 

Además de la doble entrada de los invitados, en El ángel exterminador existen un gran número de situaciones duplicadas. "La repetición me atrae, tiene un efecto hipnótico. En la película hay como veinte repeticiones. Unas se notan menos que otras."

 

Acerca del enigmático título de la película Buñuel comenta: "Yo primero pensé que el título tenía una relación subterránea con el argumento, aunque no sabía cuál. A posteriori lo he interpretado así: los hombres cada vez se entienden menos entre sí. Pero ¿por qué no se entienden? ¿Por qué no salen de esta situación? En la película es lo mismo: ¿Por qué no llegan juntos a una solución para salir de su encierro?"

 

 

 

 

… Belssaso

 

 

This entry was posted in Entertainment. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s